Κεντρικό κτίριο Αερολιμένα Αθηνών

Ελληνικό, Aττική,1959-1963

Aρχιτέκτων
Eero Saarinen (1910-1961)



Tο κεντρικό κτίριο του Αερολιμένα Αθηνών ανήκει στα τελευταία έργα ενός κορυφαίου αρχιτέκτονα της εποχής: του Φινλανδού Eero Saarinen ο οποίος, με έδρα το Birmingham του Michingan, είχε ήδη κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση για τον πρωτότυπο και κομψό εξπρεσιονισμό των επιβατικών σταθμών της TWA στη Νέα Υόρκη και του διεθνούς αεροδρομίου του Dulles κοντά στην Washington DC.
Στόχος της μελέτης, σύμφωνα με τον ίδιο τον αρχιτέκτονα, ήταν ο συνδυασμός της καλύτερης λειτουργικής λύσης με τη δημιουργία ενός κτιρίου που να είναι αντιπροσωπευτικό της τεχνικής του 20ού αιώνα και να εκφράζει το ελληνικό πνεύμα. Η επίτευξη αυτού του στόχου, επέτρεψε στο αρχιτεκτόνημα του Saarinen να υπερβεί τον ωφελιμιστικό-τεχνολογικό του χαρακτήρα και να λειτουργήσει συμβολικά ως πύλη εισόδου προς την Αθήνα και την εκσυγχρονιζόμενη Ελλάδα.
Η διάταξη των χώρων του κτιρίου ήταν η εξής: (α) στo επίπεδο της εισόδου βρίσκονταν η αίθουσα των εκδοτηρίων εισιτηρίων, ο τελωνειακός έλεγχος καταστήματα και εξώστης με εστιατόρια ανοικτός προς την αίθουσα transit, (β) ο ενδιάμεσος όροφος στέγαζε τις υπηρεσίες ελέγχου συναλλάγματος, τελωνεία κλπ, (γ) στο επίπεδο των αεροδιαδρόμων βρισκόταν η εντυπωσιακή αίθουσα transit, εσωτερικού ύψους τριών ορόφων, και οι πύλες αναχωρήσεων και (δ) στο υπόγειο γινόταν η διακίνηση αποσκευών και στεγάζονταν υπηρεσίες λειτουργίας του αεροδρομίου. Οι μεγάλοι πρόβολοι.των ανώτερων ορόφων περιελάμβαναν εστιατόρια και δώμα με θέα προς το αεροδρόμιο και τον Σαρωνικό για χρήση των επιβατών αλλά και επισκεπτών. Σε ενδιάμεσο όροφο υπήρχαν η αίθουσα επισήμων, χώρος διοίκησης κλπ.
Η δυναμική και πλαστική μορφή του κτιρίου χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη καλαισθησία. Η κατασκευή του από προεντεταμένο, ανεπίχριστο μπετόν, επέτρεψε τη δημιουργία μεγάλων ανοιγμάτων και προβόλων. Η όψη προς τον αερολιμένα διαιρείται σε πέντε μέρη με υπερμεγέθη υποστυλώματα και στέφεται με τους δύο παράλληλους έντονους προβόλους των τελευταίων ορόφων. Οι πρόβολοι λειτουργούν και σαν στέγαστρα των μεγάλων υαλοστασίων.
Μετά την κατάργηση του Αερολιμένα Ελληνικού, το διατηρητέο αρχιτεκτόνημα του Saarinen προβλέπεται να αξιοποιηθεί, αποκτώντας νέα πολιτιστική χρήση.

ΣYΓKOINΩNIA